Onderzoek Lexxyn Groep: Nederlandse Advocatuur heeft nog grote winst te behalen in automatisering

Met de publicatie van de Benchmark Digitalisering van de Nederlandse Advocatuur geeft Lexxyn Groep, met dank aan 128 deelnemende kantoren uit heel Nederland, een dwarsdoorsnede van de digitaliseringsambities van Nederlandse advocaten.

Met de publicatie van de Benchmark Digitalisering van de Nederlandse Advocatuur geeft Lexxyn Groep, met dank aan 128 deelnemende kantoren uit heel Nederland, een dwarsdoorsnede van de digitaliseringsambities van Nederlandse advocaten.

Middels 18 onderzoeksvragen, in de 5 domeinen Werkplek, Communicatie, Investeringen, Organisatie en Processen & Systemen, gaven de respondenten inzage in de huidige staat van hun automatisering en beantwoorde men vragen over hun toekomstplannen. De antwoorden uit deze benchmark, die vanaf vandaag gratis is te downloaden, geeft advocatenkantoren een nieuwe leidraad om hun eigen digitaliseringsplannen mee vorm te geven.

Opvallende resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse advocatenkantoren op het gebied van digitalisering al goed op weg zijn, maar nog grote efficiëntiewinsten laten liggen op het gebied van (taak)automatisering.

Zo blijkt dat:

  • Slecht 27% van de respondenten met een cliëntenportaal werkt om stukken uit te wisselen met cliënten, terwijl hier veel administratieve tijd gewonnen kan worden door deze portalen met de juiste dossiers te koppelen.
  • 41% maakt gebruik van digitaal ondertekenen om stukken te laten ondertekenen door cliënten, terwijl ook hier veel tijd gewonnen kan worden omdat men niet meer fysiek hoeft te ontmoeten voor het ophalen van een natte handtekening.
  • Positieve uitslagen zijn er natuurlijk ook. Zo werkt 47% met digitale sjabloontechnieken om sneller stukken te kunnen produceren, en daarbovenop automatiseert 33% (totaal 80%) dit proces zelfs middels intelligente vragenlijsten of het hergebruik van bestaande dossierinformatie.

Investeringen blijven achter bij vergelijkbare sectoren

Behalve op het gebied van digitalisering en automatisering van bedrijfsprocessen is ook gekeken naar de investeringsbereidheid in digitalisering en ICT. In 2020, het jaar waarin kantoren extra investeerde in ICT middelen wegens corona, werd gemiddeld iets minder dan 4% van de jaaromzet in ICT geïnvesteerd. Vergeleken met een sector als de accountancy, die voor vergelijkbare digitaliseringsvraagstukken staat, is dit gemiddeld al 6,7%. 55% van de respondenten verwacht in de toekomst dit percentage ongeveer gelijk te houden, en 20% verwacht de investeringen te verhogen.

De benchmark is nu gratis te downloaden


De volledige benchmark is nu te downloaden op https://lexxyn.nl/benchmark. In het rapport krijgt u onder andere antwoord op de vraag hoe advocatenkantoren hun digitale beveiliging inrichten, hun dossiers en interne informatiesystemen beheren, hun werkplekken en thuiswerkers faciliteren en nog veel meer. Aan het onderzoek werkte 128 respondenten mee van kantoren uiteenlopend van 1 tot 200 medewerkers en uit alle rechtsgebieden.

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord