Blog: Voorkom een frontale botsing!

Gelukkig had de mevrouw met de Twingo airbags die de schade enigszins beperkten. Daar stond ze dan, half gewond. U begrijpt, haar planning voor die dag en misschien wel voor die week liep in het honderd.

Toen ik na alle commotie bekomen was van de harde klap en weer aan de slag ging, zette het mij wel aan het denken. In principe gaat het in het zakelijk leven ook zo; jij kunt dan wel mooi je pad hebben uitgestippeld, je kantoor op orde hebben en het vizier op vooruit. Maar als een concurrent op dezelfde weg belandt heb je kans dat jij wel móet stoppen. Deze concurrent pakt jouw klanten, jouw weg vooruit. En daar sta je dan. De schade misschien enigszins beperkt omdat jij de zaken verder goed verzekerd en geregeld hebt. Maar het kost je altijd iets. In het slechtste geval je hele toko. En moet je stoppen ofwel helemaal opnieuw beginnen. Simpelweg omdat jouw potentiële klanten naar de concurrent gaan.

Doe het anders dan de concurrent
Het verschil met het voorbeeld van de botsing is dat zakelijk gezien je zo’n situatie makkelijker kunt voorkomen. Door iedereen nét even een stapje voor te zijn. Zorg dat anderen niet op jouw weghelft komen, maar desnoods achter jóu aan hobbelen.
Maar hoe doe je dat? Denk na over waarin jij je als kantoor onderscheidt. Waarin wil jij het verschil maken? Ga hier echt een keer voor zitten. Factoren om over na te denken zijn focus, profilering en onderscheidend vermogen. Werk actief aan het uitbreiden van je bereik en je netwerk. Laat jouw doelgroep weten dat jij er bent, hoe je te werk gaat en hoe ze jou kunnen bereiken. Ga er niet vanuit dat zij wel naar jou toekomen als ze je nodig hebben. Zo werkt het gewoon niet meer. De concurrent communiceert namelijk wel. Er zijn tegenwoordig vele manieren en middelen die het gewenste resultaat kunnen bewerkstelligen. Kies een manier die bij jou past. Ga dus niet twitteren of bloggen als je je daar niet comfortabel bij voelt.
Verder zul je op de hoogte moeten zijn wat er speelt in de markt, maar ook lokaal, in de directe omgeving. Kijk om je heen. Zorg dat je website opvalt en goed in elkaar steekt. Ben open en transparant. Laat mocht dat nodig zijn een professional van buiten advies geven op het vlak waar je zelf minder verstand van hebt. Durf dat aan!

Last but not least: zorg dat je automatseringssystemen goed voor je kunnen werken. Zorg dus dat je alles vanaf de basis juist vastlegt en doe aan relatiemanagement; noteer die verjaardag en stuur dat kleine felicitatie-berichtje. Om maar een voorbeeld te noemen. Het loont. Zo voorkom je de (meestal onverwachte) frontale botsing!

P.s. kom anders bij ons langs op PLEIT2015, wij staan klaar met een lekker kopje koffie!

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord