Blog: Comfort Zone

Gebaseerd op hoe we over het algemeen reageren op zaken heeft ons brein-systeem, ons neurologische stelsel, een soort blauwdruk gecreëerd. Dat geldt als onze ‘comfort zone’. Het menselijk mechanisme is heel goed in het vermijden van pijn en het besparen van energie. Dat komt ongeveer hierop neer: het bekende is makkelijker te realiseren dan het nieuwe. Iets doen wat je al kunt is makkelijker dan iets nieuws (aan)leren.

Comfort zone?
Je comfort zone is dus de plek waar je je veilig en vertrouwd voelt. Maar we ‘moeten’ blijkbaar ook onze grenzen verleggen, en daarom zouden we uit onze comfort zone moeten stappen en ons bovenal constant moeten vernieuwen. Het is een populaire boodschap onder trainers en andere goeroes. Ze zeggen dat je uit deze zone moet komen om succesvol te worden. Groeien doe je door uit je comfort zone te stappen. Je hoort zelfs dat je jezelf moet proberen te “dwingen” om iets te doen wat je emoties en lichaam het liefst willen vermijden.

Kortom, als je altijd binnen je ‘comfort zone’ blijft bereik je volgens deze mensen eigenlijk nooit écht iets. Vanuit mijn (zakelijk) perspectief kan ik daar niet zoveel mee. Ik én mijn klanten worden juist rustig in die comfort zone.

Waar baseren ze dat op?
We pakken even een voorbeeld. Was Johan Cruijff echt zo succesvol geworden als hij steeds uit zijn comfort zone was gekomen? Of was hij succesvol omdat hij daar juist in bleef zitten? De voetbalwereld was de wereld van Johan Cruijff en juist door in dat wereldje te blijven en daar in te trainen heeft hij zich ontwikkeld tot beste voetballer en tevens wereldster. Als hij uit zijn comfort zone was getreden en een andere sport was gaan beoefenen, was hij wellicht nooit zo ver gekomen.*

En zo kun je nog wel even doorgaan. Ik noem dat doen waar je goed in bent. Dan bereik je het meest. Dan doen wij al zo’n 30 jaar. En daar plukken onze klanten de vruchten van.

Ik hou het bij lekker vertrouwd
Het begint ermee dat de comfort zone van jou en mij niet zomaar van de ene op de andere dag is ontstaan. Daar zit jaren tijd, veel moeite en energie in. Je hebt je eigen veilige (werk)plek gecreëerd. Het voelt er veilig en daar heb je bewust voor gekozen. En daardoor kun je alles veel beter overzien en heb je controle. De mens is een gewoontedier: 96% van onze tijd handelen we uit gewoonte en op de automatische piloot.

Het is voor mij het grootste compliment te horen van een klant dat ons product zo intuïtief werkt. En als het goed is hoef je bij het doen van je dagelijkse werkzaamheden niet teveel na te denken. Zeker als je het hebt over mijn tak van sport: administratieve software. Je werkt dan met een overzichtelijke applicatie, en je werkt met je vertrouwde Office producten. En die twee werken als het goed is ook fijn samen. En dat voelt prettig voor jezelf, als wel voor anderen waarmee je werkt. Hoe mooi is dat? Dat willen we graag zo houden. Die comfort zone is dus voor mij een dikke plus.

Wil jij ook een prettige (werk!) comfort zone? Laten we dan een fijn vertrouwd kop koffie drinken

*Bron Monique Rooijmans
Photo by jean wimmerlin on Unsplash

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord