Blog: Branche-imago versus kantoor-identiteit

Wat blijkt: het imago van advocaten is helemaal niet zo goed. Ze lopen achter op het gebied van digitalisering, doen bijna alles nog op papier, willen maar niet klantgericht werken, denken vooral aan uren schrijven en gaan regelmatig de fout in. Dat is wat ik hoor en lees en zo kan ik nog wel even doorgaan. De landelijke media doen er vervolgens nog een schepje bovenop door bijvoorbeeld de verslaglegging rondom - met name - bekende Nederlandse advocaten.

De realiteit
Het gekke is dat mijn dagelijkse praktijk een compleet andere wereld lijkt dan ik hierboven schets. Onze klanten zijn kleine en middelgrote advocatenkantoren die uiteraard zoveel mogelijk digitaal werken. Bovendien zijn ze continu bezig om hun kennis en processen te verbeteren en hebben ze juist heel veel oog voor hun cliënten. Hoe kan dat? Komt het door de grootte van het kantoor? Natuurlijk is het complexer om een hele grote groep mensen te bewegen tot cliënt georiënteerd denken en werken, maar juist dán zou je denken dat je daarom alles rondom je core activiteiten zoveel mogelijk digitaliseert. En iedereen wil toch professioneel zijn en cliënten de kwaliteit leveren die zij verdienen? Je zou zeggen van wel. Het imago van de advocatuur zegt wat anders.

Een verstoord imago van een complete branche heeft natuurlijk een negatief effect op alle organisaties die actief zijn in die branche. Ook advocatenkantoren die dagelijks alles op alles zetten om hun cliënten het beste van het beste te bieden, hebben aanvankelijk te maken met argwaan en scepsis van potentiële cliënten. Dat is heel jammer. Natuurlijk verdwijnen die scepsis en argwaan als sneeuw voor de zon zodra men de kans krijgt te bewijzen dat men oprecht is en daadwerkelijk de juiste kwaliteit biedt. Maar het zou niet nodig moeten zijn.

In marketingcommunicatie hebben we het vaak over imago versus identiteit. Simpel gezegd is je imago wat men van je vindt en is je identiteit wie je écht bent. In de advocatuur hebben we wat mij betreft te maken met een veel complexer vraagstuk: het imago van de hele branche versus de identiteit van je eigen advocatenkantoor. De enige manier om daar een betere verhouding in te krijgen, is als alle advocatenkantoren onberispelijk werk gaan en blijven leveren. Maar zelfs dan heb je maar één (bekende) advocaat nodig om het imago van de gehele branche te beschadigen.

Communicatie is key
Gelukkig werken steeds meer kantoren actief aan hun imago. Allereerst door hun werk goed te doen, want gedrag en prestaties hebben natuurlijk de meeste invloed. Maar ook communicatie helpt om beeldvorming positief te beïnvloeden. Door te weten, vervolgens te zeggen en zelfs te cultiveren waar je als advocatenkantoor voor staat. Door proactief intern en extern te communiceren om de aloude drie-eenheid kennis / houding / gedrag te beïnvloeden. Door via blogs en social media in te haken op actuele kwesties, enzovoorts. Als we allemaal ons steentje bijdragen, komt het wel goed met het imago van de Nederlandse advocatuur.

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord